Je wordt bijna doodgegooid met SEO cursussen. Bij de één volg je de cursus klassikaal, bij de ander krijg je alleen wat digitaal lesmateriaal geleverd. De inhoud van cursussen en trainingen verschilt enorm. Ook de kwaliteit laat grote verschillen laten zien. De vraag is of een SEO cursus het wel waard is om in te investeren.
Inhoud
Een SEO-certificering behalen
Waarschijnlijk heb je al tientallen SEO-cursussen voorbij zien komen. De ene cursus volg je via een bekend SEO-platform, de ander bij een expert waar je nog nooit van gehoord hebt. Is het dan wel een expert?
Voordat je voor een SEO-cursus gaat, is het eerst belangrijk om te weten of je wel een SEO-certificering nodig hebt. Wanneer jij je bezighoudt met zoekmachine optimalisatie dan is het handig om hier veel over te weten. Maar een certificering is niet verplicht, ook niet wanneer je SEO voor anderen uitvoert.
Het beroep SEO-marketeer is een kwestie van vrijheid-blijheid. Het vereist geen kennis, vaardigheden of certificeringen. Voor marketeers kan SEO-certificaten wel belangrijk zijn, omdat dit bij klanten meer vertrouwen wekt. Maar een certificaat zegt weinig over de kennis of vaardigheden van de marketeer. Dat gezegd hebbende, gaan we nu kijken of SEO-cursussen het waard zijn om te volgen.
Vaak dure SEO-cursussen
Kijk je naar de verschillende aanbieders dan verschillen de prijzen enorm. Neem nu de cursus van Yoast, waarbij je drie uur aan instructievideo’s ontvangt. Hiervoor betaal je $ 99. Of de Engelstalige cursus Kwalificatie Clickminded, waar je $ 997 voor betaalt. Bij deze cursussen krijg je toegang tot het digitale lesmateriaal, zoals instructievideo’s, maar geen persoonlijke begeleiding.
Zonder begeleiding of stimulans moet je op eigen initiatief studeren. Wanneer je weinig over SEO weet dan kan dit een hele uitdaging zijn. Je kunt immers nergens met vragen terecht en vaak ontbreekt het aan motivatie.
Een bedrag van meer dan € 200 (of $ 200) kan vooral voor startende ondernemers een te grote investering zijn.
SEO cursus met individuele coaching
Om dit soort problemen te tackelen volg je een SEO training waarbij je 1-op-1 coaching krijgt. Je wordt continu gestimuleerd om over SEO te leren. Laten we eens gaan kijken wat de individuele training SEO & Sociaal Media inhoudt en of deze voor jou geschikt is.
Deze training is bedoeld voor ondernemers die onafhankelijk willen zijn van een duur marketingbureau. Ook voor ondernemers die zelf hun teksten willen schrijven. Daarnaast volgen tekstschrijvers, startende marketeers en sociale media managers deze cursus.
Het is een basistraining die over SEO en social media gaat. Maar je leert ook over concurrenten en doelgroepen in kaart te brengen. Daarnaast maak je kennis met AI taalmodellen, ChatGPT en Google Bard. Je ontdekt hoe deze modellen je ondersteunen maar ook wat hier de gevaren van zijn.
De training bestaat uit vijf boeiende trainingsvideo’s met veel praktijkvoorbeelden. Rondom video’s vind je een aantal oefenopdrachten. Daarnaast krijg je een kalender aangereikt. Via deze kalender plan je twee coachingsessies en. Je kunt bijvoorbeeld één sessie tussen de twee video’s en plannen en de ander hierna. Of je bekijkt eerste twee trainingvideo’s met hier achteraan de individuele en persoonlijke sessies.
Tijdens de coachingsessies wordt bekeken hoe je jouw website en social media-accounts optimaliseert. Na de training ontvang je als bonus nog eens twee weken lang extra ondersteuning en begeleiding.
Deze training is heel betaalbaar. Hij kost minder dan de SEO cursussen waarbij je op eigen initiatief moet leren, zonder begeleiding. Benieuwd naar de geweldige prijs?
Ontdek jouw voordeel met de individuele training
Kan ik ook leren op locatie?
Sommigen vinden het prettiger om op locatie te leren. Je gaat dan naar een opleidingsinstituut of soms een afgehuurd zaaltje. Het kan ook dat je een SEO cursus bij iemand op kantoor of zelfs thuis volgt.
Het prettige hieraan is dat je, net als bij een virtuele classroom, rechtstreeks contact met de docent en medecursisten hebt. Helaas zijn er wel meer nadelen op te noemen. Bijvoorbeeld dat je moet reizen, dit kost tijd en geld. Bovendien kun je vaak alleen overdag studeren, niet zo handig wanneer je overdag aan het werk bent of andere verplichtingen hebt.
Nog een nadeel is de prijs. Het beschikbaar stellen of afhuren van een ruimte kost geld. Hierdoor gaat de SEO-cursus al snel meer dan € 700 gaan kosten. Dat willen we niet, daarom is voor de online oplossing gekozen.
Zijn SEO-cursussen het wel waard?
Het is heel belangrijk om naar de inhoud en de kwaliteit van de cursus te kijken. Dat bepaalt of de cursus het wel waard is om te volgen of je geld aan uit te geven.
Om eerlijk te zijn, sommige SEO certificeringen zijn het niet waard. Wil je het certificaat toevoegen aan je cv of LinkedIn, om op vacatures te reageren, dan heb je hier niet veel aan. Dit komt omdat werkgevers weinig om SEO-certificeringen geven. Ze kijken liever naar je kennis en vaardigheden. Bewijs dat je dit hebt, door het in de praktijk toe te passen.
“88% van de SEO-recruiters zegt dat SEO-certificeringen niet belangrijk zijn, 11% vindt dit matig belangrijk en 1% denkt dat dit zeer belangrijk is”
Een certificaat zegt weinig over hetgeen je geleerd hebt
Natuurlijk is het leuk om een SEO-certificaat te ontvangen. Maar in de praktijk zegt dit weinig over je kennis en vaardigheden. Het geeft aan dat je iets geleerd hebt, maar niemand kan zeggen in welke mate dat is.
De meeste SEO-cursussen leren je alleen de theorie. De praktische vaardigheden moet je zelf ontwikkelen. Wil je een SEO-expert worden? Volg dan de individuele training van Online Marketing Pro. Dankzij de professionele trainingsvideo’s, de coaching sessies en persoonlijke begeleiding leer je theorie én ontwikkel je praktische vaardigheden.
Conclusie: sommige SEO-cursussen zijn zeker de moeite waard
Het is niet zo dat alle SEO-cursussen goed of slecht zijn. Je moet vooral voor iets kiezen waarbij je veel over SEO leert. Heb je de inhoud van de individuele training SEO & Social Media? De training gaat over concurrenten en doelgroepen, twee dingen die je moet weten voordat je überhaupt aan SEO begint. Ook doe je veel kennis op omtrent SEO en oefen je samen met je coach zaken zoals een zoektermenonderzoek, bloggen, linkbuilden, het bedenken van een pakkende titel en technische optimalisatie.
De training besteedt naast SEO ook aandacht social media, ChatGPT en Google Bard. Eigenlijk alles wat met je gratis online zichtbaarheid te maken heeft. Wil je hier meer over weten? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan, of neem contact op.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
