Wat levert online marketing op?

Online marketing heeft een enorme impact op de manier waarop we communiceren en winkelen. Het helpt zelfs om nieuwe kansen en banen te creëren. In deze blog kijken we wat online marketing oplevert. Ontdek verschillende manieren waarop online marketing helpt bij het promoten van een bedrijf, het aantrekken van klanten en interacties met het publiek.

Toename van verkeer naar de website

Er zijn verschillende online marketingtechnieken. De belangrijkste zijn zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachine-adverteren (SEA), social media marketing en e-mailmarketing. Door deze technieken toe te passen trek je meer verkeer naar je website.

Ook zorg je ervoor dat je met je bedrijf meer opvalt. Je trekt als het ware de aandacht van nieuwsgierigen. Misschien vertrouwen ze je direct, maar meestal zijn er meerdere contactmomenten nodig. Dat is waarom online marketing zo belangrijk is. Hiermee creëer je de benodigde contactmomenten.

Hogere conversieratio’s

Wat levert online marketing op voor je bedrijf? De verschillende technieken leiden tot hogere conversieratio’s. De conversieratio (conversiepercentage) is het aantal websitebezoekers dat tot aankoop overgaat. Oftewel: je maakt van meer bezoekers betalende klanten.

Natuurlijk gebeurt dit niet zomaar. Je moet bezoekers of het publiek echt weten te overtuigen. Daarom is de cursus Online Zichtbaarheid iets voor jou. Je leert hoe je hoger in Google komt en op sociale media de aandacht trekt. Maar ook hoe je het publiek verleidt.

Grotere naamsbekendheid

Stel je voor dat het publiek jouw naam of bedrijfsnaam kent, zonder dat ze een advertentie van jou tegengekomen. Als ondernemer is het geweldig om veel naamsbekendheid te hebben. Naamsbekendheid is altijd goed want het zorgt voor groei van je bedrijf.

Naamsbekendheid bouw je op door middel van brandingcampagnes, socialemediamarketing en andere technieken. Dat valt allemaal onder online marketing.

Meer klantinteractie

Je klanten zijn belangrijk. Ze zorgen voor omzet, winst en indirect voor je inkomsten. Maar hoe zorg je dat je klanten aantrekt en dat ze bij je terug blijven komen? Online marketing leidt tot meer klantinteractie. Dit bereik je via verschillende kanalen zoals sociale media en e-mailmarketing.

Maak je geen zorgen, in de cursus leer je hier alles over. Maar wanneer online marketing liever uit handen geeft, tegen betaalbare tarieven, dan ben ik je natuurlijk ook graag van dienst.

Betere targeting

Met online marketingtechnieken target je de doelgroep nauwkeuriger. Wat is dat eigenlijk? Targets is een specifieke doelgroep of een groep individuen bereiken. Middels targets identificeer je de juiste doelgroep. Op die manier kun doelgroep met de juiste boodschap bereiken. Maar ook via de juiste kanalen en op het juiste moment.

Dat zijn heel veel ‘juiste’ woordjes maar het komt erop neer dat je de marketingboodschap beter op de behoeften en interesses van doelgroep afstemt. Dit is een belangrijk onderdeel van online marketing.

Hogere ROI

Sommigen zijn dagelijks met marketing bezig, anderen besteden er nauwelijks aandacht aan. Wat levert online marketing op wanneer je naar omzet kijkt? Best wel veel, mits toegepast. Het leidt in veel gevallen tot een hogere return on investment (ROI). Dit komt omdat je beter kunt meten en optimaliseren welke marketingactiviteiten werken en welke niet.

Nog even een korte uitleg.  ROI betekent in het Nederlands “rendement op investering”. In marketing verwijst ROI naar de verhouding tussen de winst die je met marketing behaald en de kosten die hiervoor maakt.

Met andere woorden, ROI meet de mate waarin een marketingcampagne of -activiteit bijdraagt aan de winstgevendheid van een bedrijf. Bij een positieve ROI is de opbrengst hoger dan de kosten. De marketinginspanning is winstgevend. Een negatieve ROI betekent dat de opbrengst lager is dan de kosten en dat de marketinginspanning niet winstgevend is.

Verbeterde reputatie

Online marketing draagt bij aan het verbeteren van je reputatie. Denk maar eens aan positieve reviews en testimonials.

Daarnaast helpt online marketing om je merk en bedrijf via social media en content marketing te promoten. Dit vergroot de zichtbaarheid en naamsbekendheid, wat tot meer positieve reacties en vertrouwen van klanten leidt.

Hogere merkloyaliteit

Hoe fijn zou het zijn wanneer klanten terug blijven komen? Dit betekent dat ze een hoge merkloyaliteit hebben. Oftewel ze vertrouwen je merk en zijn zeer tevreden over de kwaliteit.

Online marketing helpt bij het verhogen van de merkloyaliteit. Bijvoorbeeld door middel van een sterkere merkidentiteit en klantrelaties.

Verhoogde verkoop

Natuurlijk wil je als bedrijf zoveel mogelijk winst maken. Soms gaan startende ondernemers direct de fout in. Ze denken dat ze met dure advertenties een hogere winst behalen. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Verkeerd opgezette advertentiecampagnes bereiken het tegenovergestelde (hoge kosten en een magere winst).

Goede online marketing leidt tot een toename van de verkoop. Dit doe je niet alleen middels gerichte advertenties maar ook de juiste promoties. Juist dit laatste hoeft geen geld te kosten. Volg daarom de cursus zodat je weet hoe je gratis aan online marketing doet.

Betere klantretentie

Klantretentie betekent dat je bestaande klanten behoudt. Ze lopen niet naar de concurrent. Dit is erg belangrijk want het is veel makkelijker om bestaande klanten opnieuw iets te laten kopen, dan nieuwe klanten aan te trekken.

Online marketingtechnieken helpen je bij het behouden van bestaande klanten. Ook weet je hun waarde te verhogen. Dit doe je door middel van upselling en cross-selling. Feitelijk komt het erop neer dat je de klant op een laatste moment een upgrade laat doen of extra producten aan maat kopen.

Je moet natuurlijk wel weten hoe je zoiets aanpakt. De meeste webshops plaatsen wat extra artikelen rondom het kassasysteem. Net zoals in een supermarkt: wanneer je bijna bij de kassa bent zie je rekken met allerlei aantrekkelijke producten staan.

Nu is het zo dat klanten hier een beetje blind voor zijn geworden. Daarom moet je binnen online marketing continu op zoek naar nieuwe technieken. Dan pas weet je de klant te verleiden om een extra aankoop te doen.

Je ziet dat online marketing best veel oplevert. Het probleem is dat veel mensen niet weten hoe ze met online marketing om moeten gaan. Zelfs (SEO) marketeers maken er soms een potje van. Ze laten hun klanten honderden tot duizenden euro’s betalen zonder met resultaten te komen.

Stop veel te dure marketing! Schrijf je vandaag nog in voor de individuele training en neem het heft in eigen handen.

Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.

Schuiven naar boven