Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een langdurig proces. Je verbetert je website om je zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten. In een SEO cursus leer je alles over SEO. Inclusief een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, linkbuilding en website optimalisatie.
Inhoud
Waarom je deze cursus volgt
Niet iedereen heeft belang bij een SEO cursus. Hij is voornamelijk geschikt voor contentmakers. Hierbij kun je denken aan tekstschrijvers, copywriters en bloggers. Maar ook ondernemers die zelf content voor hun website maken.
De SEO cursus is ook bedoeld voor marketeers en iedereen die zich in SEO wil verdiepen. Want soms is het helemaal niet gek om kennis op te doen omtrent onderwerpen die voor jou nieuw zijn.
Wat je met de SEO cursus leert
Online Marketing Pro heeft de cursus ‘Online Zichtbaarheid’ ontwikkeld. Dit betreft geen standaard SEO-cursus. De cursus behandelt namelijk alles omtrent zoekmachine optimalisatie en als bonus alles wanneer het op het gebied van sociale media aankomt.
Waarom is het belangrijk om over deze twee dingen te leren? SEO helpt je om een website beter zichtbaar te krijgen in Google. En natuurlijk in andere zoekmachines. Stel dat je webpagina op een bepaalde zoekterm bovenaan in Google staat (op positie één). Dan ontvang je tot wel 45% van het zoekverkeer.
Maar het is ook belangrijk om te leren over sociale media. Dit kan namelijk je positie in zoekmachines versterken. Bovendien bouw je naamsbekendheid op en dit is altijd goed. Daarnaast werken SEO en social media kruislings. Hoe je dit aanpakt, dat leer je in de SEO cursus.
Waarom is SEO belangrijk voor je website?
Veel ondernemers doen weinig met hun website is ze laten vrezen voor wat het is. Ondertussen storen ze zich aan het feit dat concurrenten meer klanten aantrekken. Het is zonde om zo iets aan je voorbij te laten gaan. Door actief met je website aan de slag te gaan blijf je concurrenten voor.
SEO maakt je website meer zichtbaar. Wanneer je beter zichtbaar bent in de organische zoekresultaten profiteer je van verschillende voordelen. Ten eerste is die online zichtbaarheid gratis. Je hoeft niet te adverteren en ontvangt dagelijks tientallen tot soms wel duizenden bezoekers op je website.
Veel bezoekers betekent meer prospects je om kunt zetten in klanten. Feitelijk verhoog je dus de kansen tot een hogere omzet. Elke ondernemer zou hier blij van moeten worden.
Daarnaast is SEO een goed hulpmiddel voor het opbouwen van naamsbekendheid. Je positioneert jezelf als een betrouwbare expert binnen je vakgebied.
De belangrijkste elementen van SEO
Wanneer je de SEO cursus volgt dan leer je alles wat je moet weten. Je maakt ook kennis met alle onmisbare elementen. Misschien wil je alvast een voorproefje op de cursus. Het belangrijkste houden we nog even geheim. Maar hieronder vind je wat cruciale elementen die betrekking hebben op SEO marketing.
Zoektermen in teksten verwerken
Er was een tijd dat je zoveel mogelijk zoektermen in een tekst moest verwerken. Die tijd is al lang voorbij. Maar dit betekent niet dat zoektermen niet meer belangrijk zijn. Ze spelen nog steeds een grote rol in het bepalen van de rankings. Natuurlijk kijkt Google ook naar andere zaken maar zoektermen moet je zeker in je SEO-tactieken meenemen.
Wat zijn zoekwoorden eigenlijk? Dit zijn trefwoorden, bestaande uit één of meerdere woorden. Deze trefwoorden gebruiken mensen om bepaalde content op het internet te vinden. Het is aan jou om die trefwoorden in je teksten verwerken.
Dat moet je natuurlijk goed aanpakken. Wanneer je de verkeerde trefwoorden gebruikt trek je het verkeerde publiek aan. Bovendien moet je heel zorgvuldig zijn met het verwerken van trefwoorden of zoektermen. Wanneer je hierin overdrijft dan ziet Google je teksten als spam. De SEO cursus besteedt hier aandacht aan, zodat je nooit deze fout maakt.
Inhoud van de teksten of artikelen
SEO inhoud gaat voornamelijk over teksten. Hoewel is ook in staat om afbeeldingen te beoordelen, mits via de juiste omschrijving aan meegeeft. Dit geldt ook voor video’s en podcasts. Bedenk echter dat Google de daadwerkelijke inhoud van dit soort media niet kan beoordelen.
Dus moet Google uitgaan van teksten (artikelen, blogs, beschrijvingen). Die moeten een groot gedeelte van je website beslaan. Wanneer je echt hoog in Google wil scoren dan zou toch zeker 90% van je website uit teksten moeten bestaan.
Maar over welke onderwerpen moet je schrijven? Als je bijvoorbeeld een webshop in houten speelgoed hebt en je wil je zichtbaarheid vergroten, dan ga je bloggen. Dit doe je over onderwerpen zoals onderhoud van houten speelgoed, veilig speelgoed en misschien tips om de ontwikkeling van je kind te stimuleren.
Het is niet dat dit soort blogs direct voor klanten zorgt. Maar je bouwt wel een relatie met potentiële klanten op. Wanneer die klant ooit de intentie heeft om houten speelgoed te kopen, zal hij zich jou herinneren. Dit komt omdat jij je best hebt gedaan om waardevolle informatie te delen.
De inhoud is niet alleen educatief en interessant maar ook deelbaar. Daarnaast is het belangrijk om de inhoud zo te schrijven, dat hij beter in zoekmachines scoort. En dan kom je toch weer bij SEO uit. Hoe je dit aanpakt? Dit artikel biedt niet de mogelijkheid om je volledig op in te gaan. Ook niet omdat ik jouw persoonlijke situatie niet kennen. Daarom is de cursus Online Zichtbaarheid een goed idee.
Off-page SEO
Je krijgt ook te maken met off-page SEO. Dit zijn optimalisatiepraktijken die niet op je website plaatsvinden. Denk hierbij aan het opbouwen van een linkprofiel. Sommigen zijn erg actief in het verzamelen van backlinks. Hoe je dit doet en wat hier de gevaren van zijn, dat leer je in de SEO-cursus.
Weet in een geval dat er verschillende tactieken zijn om backlinks verzamelen. Het is belangrijk om voor de eerlijke tactieken te kiezen. Wanneer je verkeerde keuzes maakt kan dit ernstige gevolgen voor je online zichtbaarheid hebben.
Lokale SEO
Misschien ben je afhankelijk van klanten in je regio. Dit is het geval wanneer je een fysieke winkel hebt, een restaurant of iets anders op locatie. In dit geval zorgt lokale SEO ervoor dat mensen in de buurt jou kunnen vinden. De cursus SEO behandeld ook een stukje omtrent lokale zoekmachine optimalisatie.
Wil je hoger scoren op de resultatenpagina van Google? Hiermee vergroot je de kans dat potentiële klanten naar je website klikken. Begin dus direct met het verbeteren van je organische posities. Volg de SEO cursus of neem voor meer informatie contact op. De cursus vind je onder de noemer ‘Online Zichtbaarheid’.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
