Sinds 2022 is het gebruik van ChatGPT razend populair. Allerlei trainingen en cursussen beloven dat ChatGPT dé methode is om op SEO, copywriting en sociale media toe te passen. Niemand vertelt over de gevaren van dit soort AI-taalmodellen. In de training ChatGPT, onderdeel van de cursus Online Zichtbaarheid, leer je hoe je op een eerlijke en veilige manier van deze tool gebruik maakt.
Inhoud
ChatGPT is vaak slecht voor SEO
Feit: met ChatGPT genereer je in een handomdraai wat blogs of teksten voor je website. De chatbot is ook in staat om sociale media posts te maken. Om goede content te maken moet je weten welke opdrachten je aan de chat bot meegeeft. Veel trainingen zijn hierop gericht: je leert hoe je ChatGPT voor SEO en social media inzet.
Het is zeker een handig hulpmiddel voor het creëren van omtrent. Maar feitelijk is ChatGPT slecht voor SEO. Helaas vertellen veel aanbieders dit er niet bij.
Onlangs vroeg een cursist mij waarom er zoveel trainingen ChatGPT worden aangeboden. “Dan moet het toch wel iets goeds zijn?”, vroeg ze. Ik legde haar uit dat dit niks anders dan een trend is. Iedereen wil aan ChatGPT geld verdienen. Dus wanneer iemand bereid is om voor een training ChatGPT te betalen, ongeacht of de inhoud waardevol is, dan zullen er ook altijd aanbieders zijn.
De risico’s van ChatGPT
Wanneer je ChatGPT zelf vraagt wat de risico’s voor SEO zijn, dan is het heel zelfbewust. De chatbot geeft aan dat de gegenereerde inhoud niet 100% uniek is. Dat is het eerste gevaar: zoekmachines zien deze inhoud als duplicate content. Dit is heel slecht voor SEO. Maar ook voor je portemonnee, want wanneer de oorspronkelijke auteur zijn tekst herkent dan kun je een hoge boete verwachten.
Daarnaast is de gegenereerde inhoud vaak niet aantrekkelijk of niet relevant. Hiermee loop je het risico dat bezoekers je website voortijdig verlaten. En klanten vertrouwen je niet meer.
Nog meer gevaren en risico’s
In de cursus Online Zichtbaarheid bespreek ik de gevaren en risico’s van ChatGPT en Google Bard. Die laatste is de tegenhanger van ChatGPT.
Sinds de komst van deze tools doe ik er onderzoek naar. Ik houd de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Gedurende deze ontwikkelingen ontdekte ik hoe het gebruik van ChatGPT de reputatie van je bedrijf negatief kan beïnvloeden.
Het gaat niet alleen om dubbele inhoud of onaantrekkelijke of irrelevante content. Er zitten nog veel meer risico’s aan vast. Cursisten leren hoe ze zich bewust moeten zijn van de gevaren en risico’s.
Effectief gebruik maken van AI- taalmodellen
Dit betekent natuurlijk niet dat ChatGPT helemaal onbruikbaar is. Het is een praktisch hulpmiddel bij het genereren van content. Maar ook het bouwen van een website of het opzetten van een contentkalender.
Het belangrijkste is dat je autoriteit op het internet opbouwt. Dat bezoekers en klanten jou vertrouwen. Dat mag door het gebruik van ChatGPT niet misgaan! Daarom is de training ChatGPT en onderdeel van de cursus Online Zichtbaarheid.
Je leert hoe je effectief gebruikt maakt van ChatGPT en andere AI- taalmodellen. Hierbij vermijd je de risico’s waardoor je bedrijf of merk een goede reputatie opbouwt.
Met zorg en aandacht gebruik van maken
Ben je van plan om een lange training ChatGPT te volgen? Bedenk dat er vaak weinig over de risico’s en gevaren verteld wordt. Het is heel belangrijk om deze tool met zorg en aandacht te gebruiken.
De cursus Online Zichtbaarheid
De gratis training ChatGPT zit bij de cursus Online Zichtbaarheid inbegrepen. Deze complete cursus gaat over gratis aan Online zichtbaarheid werken. Zonder dure advertenties of het inschakelen van een marketingbureau. Hierbij moet je denken aan SEO en social media.
SEO is geweldig! Wanneer je dit goed toepast verschijn je gratis hoog Google. Ik zag cursisten die van tientallen bezoekers per maand naar duizenden bezoekers gingen. Soms tot wel meer dan 1000 bezoekers per dag. Natuurlijk geeft SEO geen garantie op een toppositie in het Google. Want ook de algoritmen van Google zijn niet perfect. De zoekmachine slaagt er niet altijd in om zijn doel te bereiken.
Het verandert echter niets aan de filosofie van SEO. Je levert een goede kwaliteit voor bezoekers, waardoor zoekmachines je gaan waarderen.
De cursus behandelt ook het onderwerp social media. Dit is net zo belangrijk want social media stelt je in staat om vertrouwen bij het publiek op te wekken. Daarnaast is sociale media ideaal voor het gratis promoten van je merk, producten of diensten. Dit doe je op een hele andere manier dan wanneer je met SEO werkt.
Concurrenten en doelgroepen
SEO en social media geen belangrijk. Het gebruik van ChatGPT kan je strategieën ondersteunen. Voordat je hiermee begint moet je eerst iets over concurrenten en doelgroepen weten. Je moet dit allemaal in kaart te brengen en aan de hand hiervan een strategie opstellen.
Al tijdens de tweede les leer je over concurrenten en doelgroepen. Je krijgt verschillende tools en strategieën aangereikt om je concurrenten te ontdekken en een doelgroepanalyse op te stellen. Je zult merken dat je hier later altijd gebruik van maakt. Bijvoorbeeld bij het schrijven van content voor je website, het uitkiezen van een social mediakanaal en alle andere uitingen die je online doet.
De gratis training ChatGPT
De vierde virtuele les is de gratis training ChatGPT. Maar het gaat niet alleen over het ChatGPT, ook over de tegenhanger Google Bard. En de vele andere AI-taalmodellen die tot je beschikking staan. De een is heel praktisch om mee te werken, de ander brengt je website direct in gevaar.
Zo volg je de lessen
Misschien heb je het al even kunnen lezen: het gaat om virtuele lessen. Samen met maximaal 9 andere cursisten neem je plaats in een virtuele classroom. Dat doe je via Microsoft Teams. Je hoeft hier geen account voor aan te maken. Je krijgt de link van de virtuele classroom via de e-mail toegestuurd.
Uit voorgaande cursussen is gebleken dat de cursisten al snel een hecht groepje vormen. Hier zijn al een aantal mooie samenwerkingsverbanden uit ontstaan. Door maximaal 10 cursisten per les is er volop aandacht voor iedereen. Je krijgt dan ook alle gelegenheid tot het stellen van vragen.
De laatste les volg je privé, dit is alleen tussen jou en de docent. Bedoeld om de lesstof op jouw situatie af te stemmen, en je vaardigheden verder te ontwikkelen. Na de cursus ontvang je nog eens vier weken lang extra begeleiding. Ook ontvang je het OMP- certificaat van deelname.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
