Steeds meer ondernemers en beginnende marketeers willen snel over SEO leren. Maar hoe lang duurt het om alles over zoekmachine optimalisatie te weten? Dat hangt een beetje van je doelstelling af. Wil je een SEO-specialist worden of je eigen website hoger in Google krijgen? Dat zijn van die bekende ‘het hangt ervan af’ vragen. Laten we eens gaan kijken of je over SEO kunt leren in slechts 2 maanden.
Inhoud
Meer organisch verkeer
De belangrijkste doelstelling van SEO is meer organisch verkeer aantrekken. Wist je dat een hoge positie in Google tot meer naamsbekendheid leidt? Wanneer je veel naamsbekendheid hebt komen mensen vanzelf op je website terecht.
SEO heeft dus een aantal voordelen. Enerzijds meer bezoekers op je website, anderzijds meer naamsbekendheid. Maar er is nóg een groot voordeel: het is gratis. Je hoeft namelijk niet te betalen voor een hoge positie in de organische zoekresultaten.
Kun je SEO leren in twee maanden?
Om maar gelijk antwoord te geven op deze vraag: ja, je kunt SEO leren in 2 maanden. In deze periode leg je een solide basis. Uiteindelijk moet je wel veel met de praktijk bezig zijn. Want door te experimenteren ontdek je wat wel en niet voor jouw website werkt.
Natuurlijk kun je niet lukraak gaan experimenteren. Je moet weten waar je mee bezig bent. Daarom zul je eerst over een SEO moeten leren. Bijvoorbeeld hoe je concurrenten en doelgroepen in kaart brengt, hoe je SEO content schrijft en wat linkbuilding is. Daarnaast moet je iets over de technische aspecten van je website weten.
De individuele training SEO & social media is voor iedereen die zijn bedrijf online en gratis wil promoten. De training leert je alles wat je moet weten. Je ontvangt twee trainingsvideo’s die je op je eigen tempo bestudeert. Zo heb je alvast de basis te pakken. Daarnaast ontvang je twee coachingsessies van elk een uur. Juist deze sessies zijn belangrijk, want we gaan bekijken hoe jouw website en social media-activiteiten ervoor staan.
Je leert hoe je goede SEO-teksten schrijft, je concurrenten ontdekt en met je doelgroep communiceert. Maar ook of je huidige sociale media accounts nog wel voldoen, en wat je eventueel kunt verbeteren. We doorlopen de belangrijkste SEO-tools en bekijken of AI-taalmodellen jou kunnen helpen.
Na de training ben je in staat om je website zelf te optimaliseren voor bezoekers en zoekmachines, en realiseer je een hogere betrokkenheid op social media.
Vertel mij meer over de individuele training
Deze training is laagdrempelig, zodat iedereen kan meedoen.
De basisprincipes van SEO
Wil je alvast iets over zoekmachine optimalisatie leren? De training is zeer uitgebreid. Mocht je toch iets aan zelfstudie willen doen, dan vind je hieronder wat informatie. Het is zeker mogelijk om middels zelfstudie SEO te leren in twee maanden.
Eerst moet je leren hoe zoekmachines werken. Veel ondernemers en zelfs marketeers slaan deze stap over. Ze denken dat ze het wel weten. Maar in de praktijk blijkt dat het ontbreken van deze kennis voor verkeerde SEO technieken zorgt.
Maak kennis met de verschillende rankingfactoren. Dit doe je door algoritme updates nauwlettend in de gaten te houden. Daarnaast is het handig (concurrerende) websites goed te bestuderen.
Relevante content schrijven
Een van de belangrijkste rankingfactoren is content. Sommige marketeers zeggen dat het om backlinks gaat. Maar bedenk dat zonder content het internet hartstikke leeg is. Daarom blijft content aan de basis staan.
Je moet altijd relevante content schrijven. Dit doe je voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Hoe goede SEO content eruit ziet leer je in de individuele training. Wil jij een professional worden op het gebied van SEO teksten schrijven? Volg dan de training SEO Content Schrijven.
Bekijk de training
Deze training bestaat uit twee groepslessen (virtuele classroom) en twee weken persoonlijke begeleiding. Die begeleiding ontvang je dus na het afronden van de training!
Backlinks en Off-page Optimalisatie
Teksten voor je website schrijven, net als de URL-structuur of meta beschrijvingen, noem je on-page optimalisatie. Heb je het over backlinks dan spreek je van off-page optimalisatie. Back links zijn belangrijk, maar niet op de manier waarop veel marketeers het je doen geloven.
Het is belangrijk om hoogwaardige backlinks naar je website op te bouwen. Dit helpt bij het vergroten van je autoriteit en zichtbaarheid in zoekmachines. Krijg je dit niet wanneer je geen backlinks opbouwt? Opvallend is dat veel autoritaire websites helemaal niet aan linkbuilding hebben gedaan. Wat ze wel deden was kwalitatieve content delen, waardoor die backlinks vanzelf kwamen.
Tegenwoordig is de concurrentie op het internet groot. Dus kan linkbuilding je ondersteunen bij het opbouwen van autoriteit. In de training ontdek je verschillende strategieën om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Je werkt aan je online reputatie!
Up-to-date blijven met de laatste trends
SEO verandert regelmatig. Dit komt omdat Google en andere zoekmachines hun algoritmes aanpassen. Dit doen ze om gebruikerservaringen te verbeteren. Je kunt SEO leren in twee maanden tijd, maar het is ook belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends.
Wanneer je de training van Online Marketing Pro volgt, krijg je regelmatig updates omtrent zoekmachines en social media. Wanneer er iets verandert dan is deze informatie voor jou als eerste zichtbaar. Deze informatie wordt overigens alleen ter beschikking gesteld aan cursisten of ex-deelnemers aan een van de groepstrainingen of de individuele training.
Analyseren en optimaliseren
Wanneer je over SEO geleerd hebt en dit in de praktijk toepast, is het belangrijk om alles te meten en te analyseren. Ze zeggen wel eens: meten is weten. Dat klopt ook want je krijgt hiermee inzicht in de effectiviteit van je SEO inspanningen.
Door te meten en analyseren ontdek je wat wel en niet werkt. Aan de hand hiervan optimaliseer je jouw website en social media kanalen. Oftewel je past je strategie aan.
Voer je SEO voor een klant of opdrachtgever uit? Dan is het nog belangrijker om te analyseren en optimaliseren. Je wil namelijk niks anders dan tevreden klanten of opdrachtgevers.
Wil je meer weten over de individuele- of een van de groepstrainingen van Online Marketing Pro? Neem contact op en ontvang een vrijblijvend adviesgesprek. Of stuur even een mailtje en krijg antwoord op je vragen.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
