Hoeveel budget voor Facebook advertentie

Facebook heeft een krachtig algoritme. Hierdoor is het een ideaal sociaal platform om te adverteren. Wanneer je net met adverteren begint dan ben je hier nog wat voorzichtig. Meestal geef je dan $ 1 per dag uit. Dat hoeft geen probleem te zijn, want ook hiermee haal je voordeel. Maar hoeveel budget voor Facebook advertenties is effectief?

Het aantal conversies dat je per week nodig hebt

Eigenlijk heeft het geen zin wanneer je twee of drie conversies per week uit je advertenties haalt. Wil je van je advertentiecampagne een succes maken dan heb je minimaal 50 conversies per week nodig.

Een conversie hoeft niet direct een aankoop te zijn. Je kunt de advertentie ook instellen voor klikken naar je website, likes op een bericht of meer volgers. Alles wat een gebruiker vanuit een advertentie doet (actie ondernemen) valt onder de conversies.

Het budget bepalen is vaak een kwestie van gokken

De meeste mensen die op Facebook adverteren weten niet zo goed hoe ze het budget moeten bepalen. Hierdoor gokken ze maar wat. Heb je het gevoel dat je budget te laag, of eigenlijk veel te hoog is? Geven je concurrenten meer of minder uit?

Wil je weten hoeveel budget voor een Facebookadvertentie nodig is, dan heb je in ieder geval een rekenmachine nodig. Zorg dus dat je die bij de hand hebt.

Het verschil tussen advertentiecampagnes en advertentiesets

Bij het bepalen hoeveel budget voor Facebook advertenties geschikt, moet je eerst weten waar je het aan gaat besteden.

Allereerst heb je de advertentiecampagne. Vaak bevat een campagne meerdere advertentiesets. Wanneer je pas begint zal je vaak voor één advertentieset gaan. Een advertentieset is de methode waarop een advertentie wordt weergegeven. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie targeten op vrouwen van 20-40 jaar in de provincie Limburg. Een andere advertentie toon je juist aan mensen met een hbo-opleiding.

De doelgroep, soms in combinatie met het advertentietype, vormt een advertentieset. En zo kunnen er dus meerdere advertentiesets onder één advertentiecampagne vallen.

Een campagnebudget inzetten

De makkelijkste manier om je budget voor adverteren te bepalen is door een standaard campagnebudget in te zetten. Je geeft aan Facebook door hoeveel budget er beschikbaar is. Vervolgens bepaalt Facebook welke advertentieset de beste kansen heeft. Naar deze set zal het meeste geld stromen. Wat overblijft wordt aan de andere advertentiesets besteed.

Wanneer het je niet uitmaakt welke advertentieset het beste scoort, dan is deze methode een zeer goede optie. Je hoeft dan alleen maar na te denken over de hoeveelheid geld die je wil besteden.

Heb je hier geen idee van? Bedrijven geven maandelijks tussen de 10% en 20% van hun omzet aan marketing uit. Dat beslaat niet alleen adverteren maar ook SEO, social media, e-mail marketing en misschien wel offline adverteren. Je moet dus even goed nadenken hoeveel je aan advertenties uit wil geven.

Een dagbudget of een doorlopend budget

Welke strategie je ook kiest, je moet altijd aangeven of je voor een dagbudget of doorlopend budget gaat. Met een dagbudget houd je controle over de dagelijkse uitgaven. Bijna dan, want het kan dat je het dagbudget een beetje overschrijdt. Maar heel veel zal dit niet zijn.

Met een doorlopend budget geef je aan hoe groot de pot met geld is. Je laat zien hoe lang de advertentiecampagne moet lopen en wat je dus aan het einde hebt uitgegeven. Facebook verdeelt vervolgens jouw geld over de looptijd.

Het Facebook advertentiebudget berekenen

Nu wordt het tijd om je advertentiebudget voor Facebook te bepalen. Eigenlijk kun je dit alleen doen wanneer je één keer een advertentiecampagne hebt laten lopen. En ja, die eerste keer schiet je misschien met losse flodders. Maar het is wel noodzakelijk om belangrijke data te verzamelen.

Zit je eerste advertentiecampagne erop? Ga dan naar de Facebook Ads Manager. Hier vind je belangrijke data, zoals de klikfrequentie en het conversiepercentage. Maar ook de kosten per 1000 vertoningen (CPM).

Je moet weten wat de gemiddelde kosten per klik zijn. Dat staat aangeduid als CPC. Daar moet je de even op letten. Een standaard berekening is dat je de CPC vermenigvuldigd met 50 (want je hebt 50 conversies per week nodig). Stel dat de CPC € 2,50 bedraagt. Dat doe je maal 50 dus dan zou je uitkomen op € 125. Dat zou je weekbudget moeten zijn.

Aan de hand van de verwachte omzet

Wanneer je het echt goed wil aanpakken bereken je het budget op een andere manier. Hiervoor heb je drie dingen nodig: de CPM, de CTR en de conversieratio. Dat vind je allemaal in de Ads Manager, maar dan moet je wel een eerdere advertentiecampagne hebben gehad. Nu gaan we even flink aan het rekenen.

Stap 1

Je kijkt naar de verdiensten die je uit een advertentiecampagne wil halen. Laten we er even vanuit gaan dat je € 5000 wil verdienen. Het product dat je gaat verkopen kost € 25. Je deelt de verdiensten door de verkoopprijs. Dus: € 5000/75=66. Dit betekent dat je 66 producten moet verkopen om je doel te bereiken. Onthoud deze uitkomst!

Stap 2

Je neemt de CPM, stel dat hij € 8 bedraagt. Dit deel je door 1000. Vervolgens deel je dat door de conversieratio, bijvoorbeeld 2%. Dan ziet de som er als volgt uit: € 8/1000/2%= € 0,40. Dit is je nieuwe CPC!

Stap 3

Je neemt de nieuwe CPC (in het voorbeeld € 0,40). Dat deel je door de conversie ratio. Dus € 0,40/2% = € 20. Dit is de CPA (Cost Per Acquisition).

Stap 4

Je neemt de CPA (in het voorbeeld € 20) en vermenigvuldigt dit met het aantal producten dat je moet verkopen (in mijn voorbeeld 66). Dus € 20*66 = € 1320.

En dat is hoeveel budget je voor de volgende advertentiecampagne nodig hebt. Met een investering van € 1320 zou je € 5000 kunnen verdienen. Dat is echt niet slecht.

Bij heel goedkope producten is adverteren soms minder interessant

Stel dat je in bovenstaand voorbeeld € 5000 wil verdienen. Je verkoopt producten met een waarde van € 25. Dit betekent dat je 200 producten moet verkopen om aan die € 5000 te komen. Wanneer je in de laatste stap de CPA vermenigvuldigt met 200, dan kom je op € 4000 uit.

In dit geval is het niet zo interessant om op Facebook te adverteren. In dit voorbeeld zou je op de eindstreep nog maar € 1000 verdienen. Oké, de nettowinst is natuurlijk wat anders dan je omzet, maar dan nog is dit voorbeeld minder interessant.

Toch kan het ook dan goed zijn om op Facebook te adverteren. Want adverteren levert je naamsbekendheid op. En je weet, met veel naamsbekendheid gaan mensen via het internet naar jou op zoek. Dit levert je in de toekomst gratis klanten op!

Wil je geen geld aan advertenties uitgeven? Volg de cursus Online Zichtbaarheid en promoot je bedrijf GRATIS op het internet.

Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.

Schuiven naar boven