Voel je je soms onzichtbaar op het internet? Dat kan wel kloppen, het internet is zo groot dat je makkelijk naar de achtergrond verdwijnt. Maar als je jezelf naar voren wil duwen zijn er altijd anderen die eerder zijn. Gelukkig zijn er wat mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten. En dan gaat het om je online zichtbaarheid.
Inhoud
- Het belang van een goede zichtbaarheid
- Zo vergroot jij je zichtbaarheid: 5 praktische tips
- 1. Je website optimaliseren voor zoekmachines (SEO)
- 2. Maak gebruik van social media
- 3. Online samenwerkingen
- 4. Online adverteren
- 5. Maak gebruik van e-mail marketing
- Hoe vergroot je je zichtbaarheid met SEO en social media?
- Duur van de cursus of training
Het belang van een goede zichtbaarheid
Als ondernemer of bedrijf heb je iets te verkopen. Dacht je dat je alleen maar passief hoeft te wachten en dat klanten je vanzelf vinden? Helaas werkt dit niet zo. Je moet zorgen dat klanten in aanraking komen met je (online) bedrijf of merk.
Vroeger werd hiervoor druk geadverteerd in kranten, televisie en radio. Tegenwoordig staat het internet tot je beschikking. Op het internet is het bereik groter en het kost nauwelijks iets om de aandacht van het publiek te trekken.
Waarom is het zo belangrijk om zichtbaar te zijn? Omdat je zonder zichtbaarheid niks verkoopt. Als jij niet weet dat een nieuwe webshop met hippe kleding is gelanceerd, zul je hier ook nooit iets kopen.
Zo vergroot jij je zichtbaarheid: 5 praktische tips
Zichtbaar zijn, begin hier maar eens mee. Waarschijnlijk heb je een website gebouwd en visitekaartjes laten drukken. Dit is echter niet genoeg om je zichtbaarheid te vergroten. Maar wat moet je dan nog meer doen? Laten we hiermee aan de slag gaan!
1. Je website optimaliseren voor zoekmachines (SEO)
Een van de belangrijkste acties om je zichtbaarheid te vergroten, is je website optimaliseren. In eerste instantie doe je dit voor gebruikers en hiermee dus ook voor zoekmachines. Veel ondernemers en marketeers gebruiken relevante trefwoorden en boeiende content. Dit is zeker een manier om je rankings in Google te verhogen.
Helaas is dit niet voldoende. Wanneer je geen kennis omtrent je concurrenten en doelgroep hebt, kom je niet ver. In de cursus Online Zichtbaarheid leer je daarom niet alleen over SEO maar ook hoe je concurrenten en doelgroepen in kaart brengt.
Je website optimaliseren doe je niet alleen door het schrijven van content. Hij moet ook technisch in orde zijn. Daarnaast is het belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen.
Hoe vergroot je je zichtbaarheid op het internet? Dat doe je niet alleen middels SEO maar ook social media. Creëer een aantal profielen op de meest populaire sociale mediaplatforms. Kijk wel dat je doelgroep op het platform actief is. Ook dit leer je in de cursus: wat zijn de doelgroepen per kanaal?
Deel regelmatig iets waardevols of leuks op social media. Probeer de interactie met de doelgroep te stimuleren. Dit zorgt ervoor dat je jouw zichtbaarheid vergroot.
3. Online samenwerkingen
Probeer samen te werken met invloedrijke personen of merken die in jouw branche actief zijn. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke promotie. Maar ook het gezamenlijk creëren van content. Het is zelfs mogelijk om samen een product of dienst te ontwikkelen.
Dankzij dit soort samenwerkingen lift je mee op de naamsbekendheid van de ander. Hiermee vergroot je je zichtbaarheid.
4. Online adverteren
Dit onderdeel kost geld maar het is wel een goede methode om aan je zichtbaarheid te werken. Je kunt adverteren in zoekmachines zoals Google en Bing. Maar ook op social media of rechtstreeks op een website. Adverteren op social media is een stuk goedkoper dan wanneer je dit in zoekmachines doet. Maar dan moet je doelgroep op social media wel actief zijn. Denk dus goed na op welk kanaal je advertenties plaatst.
Soms is adverteren op een website de beste optie, vooral wanneer je zeker weet dat je doelgroep hier veel komt. Daarnaast kun je ook op een forum adverteren.
Waar je ook voor kiest, bekijk van tevoren de kosten en weeg dit af tegen de resultaten. Vooral in het begin adverteer je zonder resultaat. Maar dit is wel nodig, want met de data die je verzamelt achterhaal je wat het beste advertentiekanaal is.
5. Maak gebruik van e-mail marketing
Verzamel je via je website of social media e-mailadressen van geïnteresseerden? Bedenk dat mensen vrijwillig moeten instemmen om e-mails van jou te ontvangen. Maar hoe krijg je deze vrijwillige instemming? Dit doe je door mensen aan te moedigen om zich aan te melden. Bijvoorbeeld door het delen van waardevolle content of het weggeven van exclusieve aanbiedingen of een gratis e-book.
Verstuur de mensen op je e-maillijst regelmatig een gepersonaliseerde mail. Gebruik hierbij de naam van de ontvanger en zorg dat de inhoud bij de behoeftes van de ontvanger aansluit. Bied in je e-mail exclusieve aanbiedingen of nuttige tips. Maar bijvoorbeeld ook informatie over nieuwe producten of diensten.
Zorg dat je e-mails kort en bondig zijn. Verstuur ze ook niet te vaak, mensen krijgen al best veel mailtjes binnen.
Vind je het lastig om SEO op je website toe te passen? En weet je niet zo goed hoe je social media voor je online zichtbaarheid inzet? Volg dan de cursus Online Zichtbaarheid, gericht op SEO & social media. Maar je leert ook over concurrenten, doelgroepen en het effectief gebruiken van AI-taalmodellen.
De cursus is bedoeld voor ondernemers die weinig kennis omtrent SEO en social media hebben. Maar ook voor (startende) tekstschrijvers die zich in deze twee marketingvormen willen verdiepen. Heb je al wat meer ervaring met deze marketingvormen? Kies dan voor een van de vervolgtrainingen, zoals SEO Content Schrijven of Social Media Content.
Duur van de cursus of training
De cursus Online Zichtbaarheid duurt standaard zes weken. Je volgt eenmaal per week een les in een virtuele classroom. De laatste les is een privéles en wordt geheel op jouw bedrijf of situatie afgestemd. De trainingen duren twee weken, waarbij je eenmaal per week een les volgt. Ook dit is in een virtuele classroom. Na elke training of cursus ontvang je nog eens 2 tot 4 weken persoonlijke begeleiding. Dit is bedoeld om jou hulp te bieden of om je vaardigheden verder te trainen.
Wil je meer weten over een training of cursus? Laat je telefoonnummer achter en we bellen je terug. Of bezoek één van de speciale pagina’s en bekijk de informatie en actuele prijzen.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
