Google is de grootste en tevens de belangrijkste zoekmachine wereldwijd. Als ondernemer ben je vrij afhankelijk van deze zoekmachine. Hoe hoger je in Google staat, hoe meer verkeer naar je website. Dit leidt tot een hogere omzet. Heb jij wel eens afgevraagd hoe hoog je in Google staat? Doe de test en verbeter je website.
Inhoud
Google Search Console
Je website staat online en je hebt hard aan de inhoud gewerkt. Na een tijdje word je nieuwsgierig: “hoe hoog sta ik in Google?”. Misschien heb je jezelf al in Google opgezocht. Grote kans dat je een aantal webpagina’s in de zoekresultaten hebt zien staan.
Toch is het beter om dit niet te doen. Dit komt omdat de zoekresultaten van verschillende factoren afhankelijk zijn. Wanneer je vaak je eigen website bezoekt, dan is het reëel dat je website hoog in jouw zoekresultaten verschijnt. Maar bij een ander juist niet.
Wil je weten hoe hoog je in Google staat? Maak dan gebruik van Google Search Console. Dit is het webmasterprogramma, aangeboden door Google. Met deze tool zie je op welke zoekwoorden je scoort. Maar ook welke posities je op deze zoektermen inneemt.
Bing webmasterprogramma
Veel webmasters willen alleen weten hoe hoog ze in Google staan. Terwijl zoekmachine Bing net zo interessant is. In 2023 heeft Bing een marktaandeel van maar liefst 9,17% (desktop). Dit is te danken aan de innovatieve ontwikkelingen, zoals de integratie van ChatGPT.
Daarom is het belangrijk om je website ook bij het Bing webmasterprogramma aan te melden. Het is een kleine moeite en het geeft je veel inzicht in de posities die je in deze zoekmachine hebt.
Gebruik maken van een SEO tool
Veel marketeers controleren via een SEO tool wat de posities van websites is. Daar is een SEO tool zeer geschikt voor. Maar niet voor het controleren van je eigen website. Dit komt omdat het over onjuiste data kan beschikken. Daar waar het webmasterprogramma van Google of Bing wel de juiste data heeft.
Gebruik een SEO tool zoals Semrush of Ahrefs om de rangschikking van concurrerende websites te controleren. Maar niet de rangschikking van je eigen website.
Een serpbot
Binnen Google Search Console zie je op welke zoektermen je goed scoort. Helaas is deze data niet altijd betrouwbaar. Heel soms zie je dat je bijvoorbeeld op positie 1 voor een bepaalde zoekterm staat, maar wanneer je dit op een andere manier controleert dan blijk je op positie 10 bestaan.
Heb je een aantal zoektermen waarvan je de actuele ranking wilt bekijken? Maak dan gebruik van een serpbot. Dit is software die voor jou bekijkt hoe je op bepaalde zoektermen scoort. Je kunt ook de zoektermen van je concurrenten checken.
Incognito scherm
Wil je even snel kijken hoe hoog je voor een bepaalde zoekterm in Google staat? Wanneer je dit toch in Google zelf wil opzoeken, maak dan gebruik van het incognito scherm. Hiermee ‘ziet’ Google niet wie je bent. Het geeft dan geen zoekresultaten op basis van je surfgedrag weer.
Het incognitoscherm vind je in de browser van internet Microsoft Edge en Google Chrome. Ook andere browsers beschikken over een incognito scherm. Je opent dit scherm door aan de rechterkant op het menu te klikken (3 puntjes), vervolgens kies je voor incognito/inprivate.
Google bepaalt de positie van een site in de zoekresultaten
Hoe hoog je in Google staat zegt iets over de manier waarop de zoekmachine tegen je website aankijkt. Google beoordeelt je website op meer dan 100 verschillende punten. Sommige van deze punten zijn erg belangrijk, waaronder content en de techniek achter je website. Terwijl andere dingen een minder grote rol spelen.
Niemand weet 100% zeker hoe Google de positie van een site in de zoekresultaten bepaalt. Er zijn dingen die we weten, maar het grootste geheim van Google zal altijd geheim blijven. Dat is maar goed ook, anders zouden marketeers hier misbruik van gaan maken.
Eén ding is duidelijk: kwalitatieve content is ontzettend belangrijk. Websites met kwalitatieve content scoren hoog in de organische zoekresultaten.
Leer SEO content schrijven
Hoe hoog sta ik in Google en kan ik dit nog verbeteren? Ja, je kunt je posities altijd verbeteren. Soms is dit lastig, vooral wanneer je met autoritaire concurrenten te maken hebt. Maar helemaal onmogelijk is het niet.
Het belangrijkste is dat je SEO content schrijft. Dit is content die perfect is afgestemd op je doelgroep. Hierbij houd je rekening met de richtlijnen van Google, Bing en andere zoekmachines. Wanneer je aan die richtlijnen voldoet en je weet hoe je de doelgroep tevreden stelt, verschijn je steeds hoger in zoekmachines.
De training SEO Content Schrijven laat jou zien hoe je een zoektermenonderzoek uitvoert en rekening houdt met autoritaire concurrenten. Maar ook hoe je de beste SEO content voor je website schrijft.
Deze training bestaat uit twee lessen van anderhalf uur. Na de training krijg je nog eens gedurende twee weken ondersteuning. Maak hier zeker gebruik van, want je ontvangt feedback op SEO content of krijgt hulp bij andere zaken.
De training is het vervolg op de individuele training SEO & Social Media. Uiteraard is het ook mogelijk om de training los te volgen. Wel is het belangrijk dat je enige kennis over SEO hebt. Heb je dit nog niet, meld je dan eerst voor de individuele training aan.
De training SEO & Social Media gaat over het gratis promoten van je website en bedrijf. Dit doe je middels SEO en social media. Je leert over concurrenten en doelgroepen, SEO met al zijn technieken, social media en AI-taalmodellen.
Deze cursus bestaat uit twee trainingsvideo’s van elk ongeveer een uur. Hierna, of tussendoor, ontvang je twee coachingssessie’s van elk 60 minuten. Tijdens deze sessies krijg je te horen hoe je het geleerde, en de vaardigheden die je ontwikkeld hebt, op jouw website en social mediakanalen toepast. Je ontvangt intensieve begeleiding waarbij we samen zowel jouw website om social mediakanalen flink onder handen nemen.
De cursus sluit je af met twee weken ondersteuning. Gedurende deze periode kun je terugvallen op extra hulp, antwoord op je vragen of feedback op jouw content.
De individuele training is bedoeld voor mensen weinig kennis over SEO en social media hebben. Hij is geschikt voor ondernemers, tekstschrijvers, marketeers en social mediamanagers.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
