Voor bedrijven is het belangrijk om maandelijks een budget voor marketing te reserveren. Vaak wordt gezegd dat dit 10% tot 20% van de omzet moet zijn. Toch is dit niet altijd noodzakelijk. Wanneer je zelf je marketing doet dan kan dit veel goedkoper. Maar hoe duur is een marketingcampagne? Vooral voor startende ondernemers en kleine bedrijven is dit belangrijk om te weten.
Inhoud
Investeringsgroei neemt langzaam af
Jaar op jaar wordt er steeds meer aan digitale marketing besteed. In 2023 remt de investeringsgroei een beetje. Toch blijft het een big business. Dit komt omdat de internetconcurrentie groot is. Bijna elk bedrijf heeft een website. Bedenk dat er alleen al in Nederland meer dan 2 miljoen bedrijven actief zijn!
Dit betekent dat je, ook binnen een specifieke niche, veel concurrentie ervaart. Daarom is marketing zo belangrijk. Het omvat tactieken om je merk, product of dienst te promoten.
Verschillende marketingkanalen
Het is belangrijk om alleen te investeren in marketingkanalen waar je doelgroep actief is. Bijna altijd kom je bij zoekmachines uit. Mensen gebruiken zoekmachines om gerichte informatie te vinden. Bijvoorbeeld informatie omtrent een restaurant, de aankoop van kleding of het zoeken naar openingstijden.
Veel zoekopdrachten op Google hebben een koopintentie. Dit betekent dat gebruikers de intentie hebben om een dienst af te nemen of een product aan te kopen.
Maar je hebt ook social media. Gebruikers op social media gebruiken de platformen niet om iets aan te kopen. Maar het zijn de ideale platformen om gebruikers te prikkelen.
Er zijn nog meer manieren om met de doelgroep in contact te komen. Bijvoorbeeld adverteren in zoekmachines of op social media, fora, e-mailmarketing en nog veel meer.
Hoeveel kost digitale marketing?
Het advies is om tussen de 10% en 20% van de maandelijkse omzet aan marketing te besteden. Stel dat je als bedrijf € 8000 per maand omzet. Dan zou je dus tussen de € 800 en € 1600 aan marketing uitgegeven.
Bij een hoge omzet vormt dit niet direct een probleem. Maar wanneer je als starter € 500 per maand omzet, dan is elke uitgegeven euro er één teveel. In deze situatie is het heel lastig om € 50 tot € 100 per maand aan marketing te besteden.
Op de vraag wat digitale marketing kost kun je niet zo eenvoudig antwoord geven. Maar we hebben het hier over het budget dat je bereid bent om te reserveren. Je kunt ook per marketingdienst bekijken wat iets kost.
Hoe duur is een marketing campagne?
Soms denken ondernemers dat je verschillende marketingdiensten af moet nemen. Dat is helemaal niet waar. Het is veel belangrijker om te kijken hoe je jouw doelgroep het beste bereikt. Voor de één zal dit copywriting zijn, voor de ander social media.
Hieronder een tabel met de kosten per marketingdienst (bij uitbesteden).
Marketingdienst | Gemiddelde maandelijkse kosten |
Copywriting | €800 – €1.500 |
Linkbuilding | €800 – €2.500 |
Social media | €600 – €2.500 |
Webdesign | €1.500 – €5.000 |
SEO bureau | €1.000 – €5.000 |
Emailmarketing | €500 – €2.000 |
Conversiemarketing | €1.000 – €3.000 |
Adverteren | Variabel |
Dat zijn de kosten per marketingdienst. Maar het is ook mogelijk om de kosten per marketingcampagne te bekijken. Kijk maar eens wat je gemiddeld aan een marketing campagne kwijt bent.
Marketingkanaal | Gemiddelde maandelijkse kosten |
Social media | €500 – €2.500 |
Zoekmachine adverteren (SEA) | €1.000 – €10.000 |
Zoekmachine optimalisatie (SEO) | €1.000 – €5.000 |
E-mailmarketing | €500 – €2.000 |
Contentmarketing | €2.000 – €5.000 |
Affiliate marketing | €500 – €2.500 |
Influencer marketing | €500 – €5.000 |
Display advertising | €1.000 – €5.000 |
Video advertising | €2.500 – €15.000 |
Dus hoe duur is een marketingcampagne? Je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Maar het kan tot wel € 15.000 per maand kosten. De goedkoopste opties kosten ongeveer € 500 per maand.
Hoe duur is marketing wanneer ik het zelf doe?
Je bent veel goedkoper uit wanneer je zelf je marketingcampagne opzet en onderhoudt. Denk maar eens aan zelf aan contentmarketing doen. Dit bespaart je tot wel € 5000 per maand.
Of wanneer je zelf op social media actief bent (niet adverteren). Dan levert je dit een besparing tot wel € 2500 per maand op. Voor bedrijven met weinig marketingbudget zijn dit belangrijke besparingen.
Adverteren in zoekmachines of op social media kun je zelf doen. Wel moet je weten hoe je dit aanpakt. Wanneer je een verkeerde advertentiecampagneopzet dan geef je veel geld uit zonder dat het iets oplevert.
Zelf leren schrijven voor het internet
SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is de goedkoopste vorm van online marketing. Voor als je dit zelf doet. Juist met dat zelf doen hebben veel ondernemers moeite. Enerzijds weten ze niet zo goed hoe ze het aan moeten pakken. Anderzijds kan het aan tijd ontbreken.
Wanneer je voldoende kennis van SEO hebt dan is het eigenlijk heel makkelijk. En hoeft het ook niet veel tijd te kosten. Stel dat je wekelijks 5 uurtjes aan SEO en social media besteedt. Dat zijn 20 uur per maand. Je investeert alleen tijd en geen geld. De meeste ondernemers lukt het namelijk prima om 5 uur per tijd vrij te maken.
Teksten voor websites en voor social media schrijven valt onder contentmarkt. Hierboven heb je al kunnen zien dat contentmarketing normaal tussen de € 2000 en € 5000 per maand kost. Zou jij 5 uurtjes per week willen investeren om zo tot € 5000 per maand te besparen? Waarschijnlijk wel.
Het is dus zeker geen gek idee om zelf te leren schrijven voor het internet. Dit doe je met de cursus Online Zichtbaarheid. Tijdens deze cursus leer je alles over SEO en social media. Waarom zijn deze twee zo belangrijk? Nou, kijk maar eens:
SEO | Sociale media |
Zoekwoordenonderzoek | Ontdek populaire onderwerpen op sociale media die overeenkomen met belangrijke zoekwoorden, zodat de inhoud beiden dekt. |
Inhoud creatie en optimalisatie | Deel inhoud op sociale media om meer verkeer naar je website te trekken. |
Linkbuilding | Sociale media dient als bron van kwalitatieve backlinks naar je website. |
Merkbekendheid | Promoot je merk op social media en leid meer verkeer naar je website, wat bijdraagt aan betere zoekresultaten. |
Online aanwezigheid | Een sterke aanwezigheid op sociale media is positief voor de algehele online aanwezigheid . |
Verkeersgeneratie | Leid verkeer van sociale media naar je website, zodat je de zoekrangschikking verbetert. |
Sommigen onderschatten de kracht van social media. Terwijl het ontzettend belangrijk is om SEO en social media te combineren. Je versterkt je bedrijf en je behaalt meer succes.
Toch een marketingbureau inschakelen
Vooral grote bedrijven zijn geneigd om een marketingbureau in te schakelen. Wetende dat het veel geld kost doen ze het toch. Voor grote bedrijven is het ook een optie om een goede marketeer in dienst te nemen. Dit bespaart ontzettend veel op de kosten van een extern marketingbureau.
Daarnaast is het mogelijk om af en toe een marketingcampagne uit te laten voeren. Bijvoorbeeld omdat je als ondernemer even zelf geen tijd hebt. In dit geval is het zeker een goed idee om met een extern marketingbureau samen te werken.
Toch blijft het op de eindstreep het voordeligst om je marketingtactieken zelf in handen te nemen. Hiermee bespaar je een te dure marketing campagne. Het geld dat je hieraan overhoudt kun je beter in andere groeimogelijkheden voor je bedrijf investeren. Zo creëer je voor je onderneming een win-win situatie.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
