Zo herken je ChatGPT teksten

Steeds meer ondernemers maken gebruik van ChatGPT om blogs, artikelen en sociale media posts te maken. Niet geheel zonder gevaren. Na een maandenlang onderzoek kwam ik tot de conclusie dat ChatGPT teksten heel makkelijk herkenbaar zijn. Je ziet het bijvoorbeeld aan de opbouw van een tekst en het gebruik van bepaalde woorden en zinnen.

Ben jij die ondernemer die weinig creativiteit in zich heeft en ChatGPT al het werk laten doen? Grote kans dat jouw klanten of opdrachtgevers hier doorheen prikken. Ontdek hoe je ChatGPT teksten in één oogopslag herkent.

Zo deed ik onderzoek

In de periode november 2022 tot juni 2023 werkte ik dagelijks met ChatGPT. Zo kon ik achterhalen hoe het AI-taalmode werkt en op welke wijze het teksten genereert. Daarnaast begaf ik mij op social media en bekeek ik tientallen websites. Ik interviewde verschillende ondernemers met de vraag of, wanneer en hoe ze ChatGPT inzetten.

Ik onderzocht honderden teksten en keek naar de meest gebruikte woorden, woordcombinaties en zinnen.

Na enkele maanden van onderzoek heb ik mijn bevindingen in een document gepubliceerd. In dit blogartikel lees je vooral hoe ChatGPT gebruik maakt van standaard woorden en woordcombinaties. Hierdoor is het zelfs voor een leek makkelijk om dit soort teksten te herkennen.

Meest gebruikte zinnen

In november en december 2022 maakte ChatGPT vooral gebruik van passieve zinnen. Hier is verbetering in aangebracht: in het tweede kwartaal van 2023 zie je ook veel actieve zinnen in gegenereerde teksten.

Toch blijft de chatbot gebruikmaken van een aantal standaard woorden of zinnen. Kijk maar eens welke woorden of zinsdelen herkenbaar zijn als kunstmatige intelligentie.

Nastreven van online groei: de chatbot is vooral dol op het woordje ‘nastreven’, maar ook ‘groei’ is een populair woord.

Hoewel uitdagend: een beetje een vreemde zin die met regelmaat door ChatGPT in teksten wordt gestopt. Een menselijke schrijver zal een zin niet zo snel met ‘hoewel’ beginnen. Dit komt omdat hoewel een vrij ouderwets woord is.

Als beginner kan het opzetten van … een hele opgave zijn: een passieve zin. Het woordje ‘opgave’ of het alternatief ‘uitdaging’ wordt veel door ChatGPT gebruikt.

Raak (dan) niet in paniek: ook weer een stokpaardje van ChatGPT.

Ik kan: wanneer je ChatGPT vraagt om namens jou over je werkzaamheden of kwaliteiten te schrijven, dan gebruikt hij opvallend vaak ‘ik kan’.

Schattige dochtertje/ hond/ partner: het woord ‘schattige’ wordt heel vaak in combinatie met kinderen, huisdieren, geliefden of andere zaken gebruikt. Alles lijkt schattig te zijn!

Ervaar ultiem comfort en stijl: een typische zin in een productomschrijving die door ChatGPT is gemaakt.

Geniet elke dag van een vleugje luxe: ook weer een nietszeggende zin, gemaakt door de chatbot.

Om ons leven gemakkelijker en efficiënter te maken: ChatGPT spreekt té enthousiast over producten en diensten, waardoor alles bedoeld is ‘om ons leven gemakkelijker en efficiënter te maken’. Yo bro, dat is het niet!

Kortom: vaak wordt de slotfase van een tekst gekenmerkt door het woordje ‘kortom’.

Belangrijk om te onthouden: ChatGPT gedraagt zich als juf of meester en geeft bij veel dingen aan dat het belangrijk is om te onthouden. We zullen het onthouden!

Of je nu op zoek bent naar: dit zinnetje komt veel terug in teksten die over diensten of producten gaan. Het alternatief dat ChatGPT soms gebruikt: ‘dus, als je op zoek bent naar’.

Veelvoorkomende woorden in ChatGPT teksten

Hieronder een opsomming van woorden (of woordcombinaties) die óók vaak in ChatGPT teksten voorkomen:

  • Belangrijke aspecten
  • Consequent, consistent
  • Breed scala
  • Complexe taken
  • Veilige en stabiele …
  • Veelzijdig en tijdloos
  • Variërend in …
  • Unieke uitstraling
  • Vleugje luxe
  • Voor elke behoefte en gelegenheid
  • Opgave of uitdaging
  • Praktische voordelen
  • Elegant
  • Het creëren van …

Kan iedereen ChatGPT teksten herkennen?

Wanneer je bekend bent met de stijl en de patronen van ChatGPT, is het makkelijk om dit soort teksten te herkennen. Het gebruik van kunstmatige intelligentie kenmerkt zich door veel herhalingen of ongewone zinsconstructies. Maar ook het overmatig gebruik van bepaalde woorden. Vooral ouderwetse woorden komen veel in ChatGPT teksten voor.

Wat mij opvalt is dat veel van deze teksten veel te positief of enthousiast zijn. Vraag de chatbot om een productomschrijving te maken en er komen woorden zoals ultieme, hoogwaardige, elegantie, luxueuze en vleugje in de tekst voor. Op zijn minst twee van deze woorden, probeer het maar eens.

In teksten over diensten komen de volgende woorden redelijk vaak voor: functionerende, essentieel, comfort, omvatten, betrouwbaar en toonaangevend.

Mijn tekst ziet eruit als een ChatGPT tekst, maar is dat niet!

Het kan natuurlijk dat je al je teksten zelf schrijft. Hierbij huur je geen tekstschrijver in en je maakt geen gebruik van ChatGPT. Tot je schrik kom je er achteraf dat je best veel woorden of woordcombinaties gebruikt die je hierboven hebt gezien.

Gaan mensen jouw teksten nu als ChatGPT materiaal zien? Dat risico loop je zeker. Maar het geeft ook aan dat je teksten geen natuurlijke opbouw hebben. Waarschijnlijk gebruik je ongewone zinsconstructies en ouderwetse woorden.

Het is een feit dat ChatGPT teksten niet zo lekker lezen. Wanneer jouw teksten wel erg veel op ChatGPT-materiaal lijken, is het belangrijk om je schrijfwijze aan te passen.

Ik heb het vermoeden dat de tekstschrijver ChatGPT gebruikt, wat nu?

Je schakelt een tekstschrijver in en je krijgt teksten waarvan je het vermoeden hebt dat ze door ChatGPT zijn gemaakt. Mag de tekstschrijver dit doen? Ja, tekstschrijvers of copywriters mogen ChatGPT als hulpmiddel gebruiken. Daar kan jij weinig tegen inbrengen.

Een tekstschrijver heeft een inspanningsverplichting, geen resultatenverplichting. Dit betekent dat de schrijver zich in moet spannen om de tekst te schrijven. De tekstschrijver is niet aansprakelijk voor het resultaat.

Dat is dus het hele probleem met een SEO tekstschrijver, copywriter of marketeer inhuren. Je betaalt een hoop voor misschien wel heel slecht werk.

Doe het lekker zelf! Met de individuele training SEO & social media leer je hoe je jouw website optimaliseert, zelf teksten schrijft en wat de voordelen én gevaren van ChatGPT zijn. Bovendien leer je om social media effectief voor je bedrijf in te zetten.

Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.

Schuiven naar boven