Ben je dagelijks met je website en/of sociale media bezig, maar blijven resultaten uit? Dan gaat het ergens mis. In de individuele training leer je harder online groeien. Je gaat actief aan de slag met je website en zorgt ervoor dat deze hoger in Google komt te staan. Ook zorg je dat je jouw stempel via sociale media in de markt drukt.
Inhoud
- Zonder geld online groeien
- Een functionele website met een eenvoudig ontwerp
- Harder online groeien met content
- Bouw e-mail lijst op
- Maar beslissingen op basis van websitegegevens
- Laat je zien in online communities
- Actief zijn op sociale media
- Dagelijks berichten toevoegen
- Maak gebruik van affiliate marketing
Zonder geld online groeien
Wil jij je bedrijf laten groeien, zonder heel veel geld aan uit te geven? Veel ondernemers kunnen zich het niet veroorloven om te adverteren of een duurmarketingbureau in te huren. Daarom moet je op zoek gaan naar goedkope manieren om een merk op te bouwen en potentiële klanten aan te trekken.
Harder online groeien dan je nu al doet zorgt voor een hogere omzet. Ik help je om te concurreren met de grote jongens, zonder dat dit ook maar een euro kost.
Een functionele website met een eenvoudig ontwerp
Online groeien kan alleen wanneer je een website hebt. Potentiële klanten moeten weten wat je te bieden hebt. Begin daarom met het bouwen van een functionele website. Kies bijvoorbeeld voor een WordPress website, de meeste (startende) ondernemers kunnen je goed mee overweg.
Ga vooral voor een eenvoudig ontwerp. Sommige bedrijven geven veel geld uit aan een prachtig ontwerp, maar hun website is niet functioneel. Houd het allemaal zo simpel mogelijk. Je bouwt een website voor bezoekers, niet omdat je hem zelf geweldig mooi vindt.
Harder online groeien met content
De eerste jaren dat ik een bedrijf en bijbehorende website had, deelde ik alleen wat informatie over mijn diensten. Ik begreep maar niet waarom er niet meer bezoekers op de site kwamen. Totdat het kwartje viel (en ja, dit was in de tijd van de gulden): ik moest meer content maken.
Ik begon met bloggen over onderwerpen die betrekking hadden op mijn diensten. Het publiek vond dit leuk, ze begonnen mijn blogs te delen. Zoekmachines merkten mijn blogs op en ik verscheen steeds hoger in de zoekresultaten.
Dankzij het delen van informatieve en kwalitatieve content begon ik online te groeien. Inmiddels ontvangen sommige van mijn websites ruim 1 miljoen bezoekers per maand!
Wil je weten hoe je goede SEO-blogs schrijft, die zowel bezoekers als zoekmachines tevredenstellen? Bekijk de groepstraining SEO Content Schrijven.
Bouw e-mail lijst op
Mensen die je website verlaten komen waarschijnlijk nooit meer terug. Wanneer je hun e-mailadres niet hebt dan kun je niet meer met hen communiceren. Daarom moet je zorgen dat je het e-mailadres van zoveel mogelijk bezoekers in handen krijgt.
Begin vanaf dag één met het opbouwen van een e-mail lijst. Laat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Zorg dat de inhoud van je nieuwsbrieven inspirerend is en blijft, zodat abonnees zich niet weer uitschrijven.
Maar beslissingen op basis van websitegegevens
Veel startende ondernemers gaan uit van inschattingen. Wanneer jouw website al een tijd bestaat en je analyseert de websitegegevens, dan kun je jouw groeistrategie plannen. Maak gebruik van Google Analytics of een alternatief om inzicht te krijgen in het verkeer op je website. Die inzichten krijg je ook via Google Search Console.
Heb je een WordPress website? Installeer de MonsterInsights- plug-in en probeer hem een tijdje uit. Deze plug-in toont verkeersrapporten die je vanaf het WordPress dashboard bekijkt. Hartstikke praktisch om direct je strategie aan te passen.
Laat je zien in online communities
Wil je harder online groeien? Zorg dan dat je aanwezig bent in online communities. Denk hierbij aan forums of vraag en antwoordwebsites. Reageer op vragen vanuit jouw kennis en ervaring. Zoek altijd een community met onderwerpen die aansluiten bij jouw aanbod of branche.
Het kost tijd om je in online communities te laten zien. Maar wanneer je dit enkele maanden achter elkaar doet, dan merk je dat je autoriteit opbouwt. Zorg dat je niet te veel links naar je website in berichten plaatst. Het forum of de website kan jou dan als spammer markeren.
Wil je echt harder online groeien, betrek sociale media dan in je activiteiten. Kies een kanaal dat perfect bij jouw branche past. Kijk hierbij goed naar de verschillende doelgroepen. Wanneer je dierproducten verkoopt heeft het niet zoveel zin om op LinkedIn actief te zijn. Maar met beautyproducten is Pinterest juist een hele goede keuze.
Doe dus eerst onderzoek naar de verschillende kanalen en hun doelgroepen. Houd hierbij opkomende kanalen goed in de gaten. Kijk ook wat jeugdigen doen, want dat zijn vaak de trendsetters op het gebied van social media.
Maak een professioneel account op sociale media aan. Zorg dat alle bedrijfsinformatie in je account (op je profiel) zichtbaar is. Deel content waar je volgers blij van worden. Ga de interactie aan, dit laat zien dat je betrokken bent bij en met je publiek.
Dagelijks berichten toevoegen
Zowel op je website als op social media moet je dagelijks nieuwe berichten toevoegen. Dit laat zien dat je erg actief bent en het beste met je bezoekers of volgers voor hebt.
Wanneer je dagelijks een bericht of artikel aan je website toevoegt, dan geef je een duidelijk signaal richting zoekmachines af. Ze krijgen in de gaten dat je veel voor je bezoekers doet. Daarom zullen ze je beter gaan waarderen. Uiteindelijk leidt dit tot hogere posities in organische zoekresultaten. Maar alleen wanneer je content relevant en kwalitatief genoeg is.
Dagelijks iets op social media plaatsen is ook aan te raden. Hoe meer activiteit op social media, hoe vaker je bij het publiek via hun tijdlijn, hashtags of hun netwerk voorbijkomt. In het begin zul je niet zo veel betrokkenheid hebben, maar wanneer je voldoende actief bent dan gaat die betrokkenheid vanzelf omhoog.
Dit soort activiteiten zorgt ervoor dat je harder online groeit. Probeer het zelf maar! Weet je niet zo goed welke berichten op social media moet plaatsen? Volg dan de training Social Media Content. Deze training bestaat uit twee groep lessen van elk anderhalf uur.
Schrijf je in en ontvang nu twee weken extra begeleiding. Na het afronden van de training krijg je dus één op één begeleiding, zodat je zeker weet dat je op de goede weg zit. Begin vandaag nog met harder online groeien en schrijf je in voor de groepstraining.
Maak gebruik van affiliate marketing
Lukt het je niet om je producten of diensten voldoende onder de aandacht te brengen? Maak dan gebruik van affiliate marketing. Dit is een verwijzingsregeling waarbij jij als adverteerder commissies uitbetaalt aan affiliates. De affiliates promoten jouw product of dienst op hun eigen website of social mediakanalen.
Het fijne aan affiliate marketing is dat je alleen commissie betaalt wanneer een affiliate omzet voor jou realiseert. Bijvoorbeeld dat iemand die vanuit de affiliate naar jouw website wordt verwezen, een product koopt of een offerte aanvraagt.
Deze vorm van marketing levert je vooral veel naamsbekendheid op. Tientallen tot misschien wel honderden mensen praten over jouw merk, product of dienst, zonder dat het je al te veel kost.
Wil je geen geld uitgeven? In de individuele training SEO & Social Media leer je hoe je, zonder geld uit te geven, aan je online zichtbaarheid en vindbaarheid werkt. Deze training is voorzien van professionele trainingsvideo’s, oefenopdrachten en twee persoonlijke coaching-sessies van in totaal maar liefst 120 minuten! Optioneel kun je meerdere coaching-sessies bijboeken.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
