ChatGPT marketing is razend interessant. Het is een vernieuwend stuk gereedschap, waarom zou je dit niet gebruiken? Met ChatGPT doe je ideeën omtrent blogs en artikelen of social media op. Het helpt je met het schrijven van content of het verbeteren hiervan. Het is zelfs inzetbaar voor adverteren en de bouw of aanpassing van je website. Ontdek hoe je ChatGPT voor marketing gebruikt.
Inhoud
ChatGPT is niet zomaar een AI-chatbot
Nee, ChatGPT is niet de zoveelste AI-chatbot- of tekstschrijver. Al in het begin van de 21e eeuw voorspelde ik dat menselijk schrijven ooit door robots zo worden overgenomen. Inmiddels is het zover.
ChatGPT gaat echter een stapje verder. Het is inzetbaar voor digitale marketingstrategieën en -campagnes. Natuurlijk maken marketeers zich hier zorgen over: gaat hun baan verdwijnen? Ondertussen zijn ondernemers er blij mee. Want ze hoeven niet langer een duur marketingbureau in te huren.
Leer omgaan met ChatGPT
ChatGPT voor marketing inzetten kan zeer effectief zijn. Je moet wel weten hoe je dan van deze chatbot gebruik gemaakt. Tijdens de cursus Online door Zichtbaarheid maak je kennis met ChatGPT en de tegenhanger, Google Bard. Je leert iets over het gebruik hiervan en ook de risico’s. Want daar waar andere cursussen je alleen maar over het gebruik en de voordelen vertellen, willen we je in deze cursus ook van de risico’s bewust maken.
De vervolgtraining ChatGPT & Google Bard kan ook heel interessant zijn, omdat je effectief leert omgaan met deze tools. Bovendien krijg je er 100 gratis ChatGPT prompts in het Nederlanders bij.
Enkele tips omtrent ChatGPT marketing
Soms kan het moeilijk zijn om met ChatGPT marketing te beginnen. Bedenk dat ruim driekwart van de marketeers het nu al inzet. Ze moeten wel, willen ze hun baan blijven behouden. Aan de andere kant zijn er best veel marketeers die deze tool op een verkeerde manier inzetten. Hierdoor verliezen ze langzaam aan klanten.
Hoe ga je voor jouw bedrijf effectief ChatGPT marketing inzetten? Bedenk dat het geschikt is voor SEO-specialisten, tekstschrijvers, social mediamarketeers en overige strategen.
Je moet weten dat ChatGPT niet zo geschikt is voor het schrijven van complete blogs of artikelen. Zowel in de cursus als de training laat ik zien waarom je het hier niet voor zou moeten gebruiken. Het kan uiteindelijk tot een lagere ranking in Google leiden, en dat is iets dat je juist wil voorkomen.
Het is wel inzetbaar om blogideeën op te doen en het kan zelfs een eenvoudig zoektermenonderzoek voor je verrichten. Daarnaast denkt de chatbot mee met je marketingstrategie. Hieronder enkele eenvoudige tips omtrent ChatGPT marketing, maar de beste tips vind je in de cursus of training terug.
- Wees specifiek in je vragen
- Blijven doorvragen, net zolang totdat je het antwoord hebt
- Vraag ChatGPT naar praktische SEO-tools
- Maak effectief gebruik van vertalingen
De gevaren van ChatGPT voor marketing
Ik vroeg de chatbot hoe het marketeers kan helpen. Het antwoord was als volgt.

Je ziet dat de chatbot verschillende ideeën aanbrengt. En dat het zelf de waarschuwing geeft dat menselijke beoordeling altijd nodig is. En dat is waar sommige marketeers zich in vergissen. Ze vertrouwen volledig op ChatGPT of andere AI-taalmodellen.
Inmiddels staan enkele duizenden blogs online, volledig geschreven door ChatGPT. Sommige van deze blogs scoren ook nog eens hoog in de organische zoekresultaten. Maar het is goed om te weten dat dit in de toekomst gaat veranderen. Want hoe meer mensen blogs door ChatGPT laten schrijven, hoe groter het risico op duplicate content.
Dat is niet het enige gevaar van ChatGPT marketing. Een ander gevaar is dat er fouten worden gemaakt. Bijvoorbeeld dat content op de verkeerde doelgroep wordt afgestemd. Of dat zoektermen verkeerd worden ingezet. Maar er kunnen ook nog grovere fouten ontstaan met betrekking tot linkbuilding of een advertentiecampagne.
Hoe het met al die risico’s zit leer je tijdens de cursus of training. Ook leer je hoe je dit soort risico’s kunt vermijden.
ChatGPT wordt continu getraind
Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat ChatGPT een eigen brein heeft. Het wordt getraind door grote hoeveelheden data te verzamelen. Het haalt de informatie dus niet rechtstreeks van het internet, zoals vaak gedacht wordt. Een en ander hangt wel weer van de toepassing af. Zoekmachine Bing heeft ChatGPT in zijn functies geïntrigeerd, en in dit geval wordt de data wel van het internet gehaald.
De chat ot is een staat om teksten te genereren die heel erg op menselijke conversatie lijkt. En dat maakt het zo interessant, want je kunt er hele gesprekken mee voeren. Aan de andere kant lijken die gesprekken zo menselijk dat je al snel op de antwoorden vertrouwt. Op dit gebied kan het misgaan: je gebruikt ChatGPT marketing op een verkeerde manier.
Je moet er altijd rekening mee houden dat dit AI-model regelmatig getraind wordt. Maar of nieuwe data beschikbaar wordt gesteld, is weer afhankelijk van wet- en regelgeving. Vanwege de razendsnelle ontwikkelingen maken overheden zich zorgen om toekomstige banen en hoe mensen met informatie omgaan. Daarom krijgt ChatGPT toch wat beperkingen opgelegd.
Het is geen vervanging voor…
Hoe praktisch ChatGPT marketing ook is, en je bespaart er soms veel tijd meer, het is nooit een marketingadviseur. Het kan ook geen vervanging zijn voor een advocaat, een loodgieter of een arts. Het is niks anders dan een computer die gegevens verzamelt, samenvat en in een conversatie naar buiten brengt.
En toch… maken marketeers er handig gebruik van. Simpelweg omdat ze niet meer op zoek hoeven naar informatie op het internet. En het scheelt ook met betrekking tot het creëren van content. Maar bedenk: de beste marketing komt vanuit mensenhanden.
Volg de cursus of training
Ben je geïnteresseerd in ChatGPT marketing? Met de cursus Online Zichtbaarheid leer je over SEO, social media, concurrenten en doelgroepen. En natuurlijk over ChatGPT en vergelijkbare modellen. Deze cursus is bedoeld voor mensen die de basis nog moeten leren.
De training ChatGPT en Google Bard gaat dieper op dit onderwerpen in en is dan ook technischer. Weet je niet of de cursus of juist training bij jou past? Laat je telefoonnummer achter en je ontvangt een gratis adviesgesprek. Of stuur even een mailtje. Op de speciale pagina’s vind je meer informatie omtrent de cursus of een van de trainingen.
Geef je website een boost en vlieg naar topposities in Google en Bing.
